توجه: در صورتیکه برخی لینک ها باز نشدند، در آدرس لینک، به جای shixon.com از shixon.com استفاده نمایید.
عضویت در کانال شیکسون در تلگرامشیکسون در اینستاگرام شیکسون در لنزور با خوراک خبری ما از آخرین محصولات باخبر شوید

مد و زیبایی شیکسون

مد، پوشاک، زیورآلات، سلامتی و زیبایی
تخفیف و فروش ویژه
برای اطلاع از تخفیف های روزانه و فروش های ویژه در ایمیل خود، در خبرنامه شیکسون عضو شوید:
مد و زیبایی شیکسون

💜 مطالب مرتبط با مد و زیبایـــی، اختصاصی این وبلاگ نبوده و از سایت های مرتبط بازنشر میشوند. نمایش محصــولات مختلف در این وبلاگ تنها از جهت معرفـــی و بازاریابـــی آنها می باشد.
× این وبلاگ با فروشگاه شیکسون مرتبط نیست!

این وبلاگ را دنبال کنید
آهنگ پیشنهادی شیکسون
شیکسونی ها
‎+5۰۰ نفر
تبلیغات
لباس زیر زنانه

تبلیغات

ربات حرف به من

نتایج تحقیق عکاس پژوهشگر از آرایش زنان ایرانی منتشر شد/ چقدر هزینه آرایش می‌کنیم

 

فیلم از آرایش زنان ایرانی...!!!

 

مدآنلاین، نسرین میرعربشاهی: یک سایت انگلیسی به نام «ریفاینری 29» یک عکاس ایرانی به نام مونا هوبهفکر را به گفت‌وگو نشانده و از او درباره عکس‌هایش از زنان آرایش‌کرده ایرانی پرسیده است. در این گزارش، علاوه بر حرف‌های هوبه‌فکر، هم با چند زن ایرانی درباره چرایی توجه‌شان به آرایش، میزان هزینه‌ای که هر ماه برای خرید لوازم آرایشی می‌کنند و ... گفت‌وگویی صورت گرفته و هم با یک دو مسوول برندهای مختلف در این باره صحبت‌هایی در میان گذاشته شده است. ترجمه متن این گزارش را می‌خوانید.
آرایش صورت نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند. خانم‌ها عکس‌ها و ویدئوهایی از صورت‌های نیمه‌آرایش‌شده خود به اشتراک می‌گذارند و آرایش‌کردن را حق خود و انتخابی شخصی می‌دانند و البته که این کار را صرفاً برای پوشاندن نقص‌های خود یا برای جلب توجه انجام نمی‌دهند.

عکس‌هایی که در این گزارش «مدآنلاین» می‌بینید، حاصل نگاه خلاق مونا هوبه‌فکر، عکاس- خبرنگار ایرانی است که چگونگی و چرایی آرایش‌کردن زنان ایرانی را به تصویر می‌کشد. هوبه‌فکر می‌گوید: «من این فکر را از خیلی وقت پیش در ذهن داشتم و به عنوان یک زن ایرانی کاملا متوجه این موضوع هستم. من مطالعه راجع به این موضوع را شروع کردم و فهمیدم که زنان ایرانی درباره استفاده از لوازم آرایش در خاورمیانه رتبه دوم را دارند. از آنجا که زنان ایرانی روسری به سر می‌کنند، معمولا رنگ آرایش‌شان را با رنگ‌های روسری‌شان هماهنگ می‌کنند». در اینجا هم چند سوژه پرتره و همچنین عکسی از محتویات کیف لوازم آرایش زنان را می‌بینید که روی روسری‌شان قرار گرفته است.

زنانی بین 14 تا 30 سال، نماینده وضع‌ اقتصادی متفاوت هستند و دلیل‌های مختلف‌شان برای آرایش‌کردن را می‌گویند. آرایش‌کردن برای اغلب آنها ابزاری برای بیان خودشان است و بعضی‌ها هم قبول دارند که این کار را برای جذاب‌ترشدن انجام می‌دهند، دیدگاهی که در کشور ما غیرعادی هم نیست. هوبه‌فکر می‌گوید: «به عقیده من، محتویات کیف لوازم آرایش خانم‌ها خیلی به شخصیت‌شان ربط دارد. من سعی کردم در عکس‌هایم نگرش‌ها و باورهای مختلف در یک محدوده سنی را نشان دهم».

با جمعیت شهری جوان، تخمین زده شده است که 0.1 درصد واردات کشورهای دیگر لوازم آرایش است. خیلی از آن‌ها از برندهای لوکسی مانند «ایو سن لارن» هستند. رونق لوازم آرایشی از رشد اقتصادی بیشتر است و نشان‌دهنده تغییر عقیده‌ها در هویت، بیان خود و خود پذیری است.

در ادامه عکس‌ها را ببینید و درباره رابطه هر خانم با آرایش بخوانید.

 ریحانه قهرمانی، 21 ساله و مهندس صنعتی است. او آرایش‌کردن را از 15 سالگی شروع کرده است و هر دوماه حدود 100 هزار تومان برای خرید لوازم آرایشی، مخصوصا خط چشم و ریمل هزینه می کند. او از برند خاصی خرید نمی کند و کافی است محصول به او بیاید. ریحانه حتی در منزل هم آرایش می کند و این موضوع علاقه وافرش به آرایش را نشان می‌دهد.

بر خلاف ریحانه که برند برایش مهم نیست، نینا فتان 30 ساله و فارغ‌التحصیل در رشته نقاشی وقتی 15 سال داشت آرایش‌کردن را از مادرش یاد گرفت. نینا می گوید که بیشتر لوازم آرایش‌اش را از ترکیه و سوئد می‌خرد و فقط چند قلم را از ایران خریده است و تقریبا 150 هزار تومان در ماه برای لوازم آرایش هزینه می‌کند. خریدن لوازم آرایش همیشه به وضع و نوسان مالی‌اش بستگی دارد. او نگاه‌کردن خود در آینه را بسیار دوست دارد و معمولا جلوی آینه مطالعه می‌کند.

اسرا محمدی، 18ساله است و در مقطع پیش‌دانشگاهی ریاضی می‌خواند. با اینکه مادر اسرا آرایشگر است اما او به‌تازگی آرایش‌کردن را شروع کرده است و خیلی هم خرج لوازم آرایش نمی‌کند چون از وسایل مادرش استفاده می‌کند.

اما مصرف لوازم آرایش دلارام عباسی 15ساله که آرایش‌کردن را از 13 سالگی آغاز کرده است بیشتر است. مادر دلارام برای اولین‌بار برای او یک رژلب خرید. چیزی که دلارام زیاد مصرف می کند و هر دوماه یک بار می خرد، پنکیک است.

عده‌ای هم برای آرایش کردن‌شان دلایل خاصی می‌آورند! مثلاً هانیه قهرمانی 19ساله است و دانش‌آموز رشته ریاضی در مقطع پیش‌دانشگاهی. هانیه می‌گوید که آرایش‌کردن را در 9 سالگی از برنامه‌های ماهواره‌ای یاد گرفته است. به عقیده او آرایش‌کردن دختران را در نگاه آقایان جذاب‌تر می‌کند. او همه لوازم آرایشش را هر 3-4 ماه یک بار عوض می‌کند.

غزل مفاخری هم با اینکه 28 سال دارد و فارغ‌التصیل رشته عکاسی است برای اولین‌بار در 17سالگی آرایش کرده است و سالانه حدود 600 هزار تومان را صرف خرید لوازم آرایش می‌کند. به عقیده او آرایش غلیظ دختران ایرانی در مرحله اول ربط به فرهنگ دارد و سپس ربط به پوشش‌شان. این موضوع مشکلی فرهنگی است و خانم‌ها با کشمکش هویتی مواجه شده‌اند و آرایش غلیظ برای دختران جوان تبدیل به نوعی اشتیاق شده است.

پریناز جمالی 20ساله و دانشجوی معماری و مدرس زبان انگلیسی است دلیل آرایش‌کردنش را  عقب‌نماندن از دخترهای فامیل بیان می کند.او به‌ندرت لوازم آرایش می‌خرد اما رژلب را خیلی دوست دارد. حقوق ماهانه او 600 هزار تومان است و هر دو ماه یک‌بار 75 هزار تومان برای خرید لوازم آرایش هزینه می کند. پریناز مرتباً خودش را در آینه و حتی شیشه رفلکس نگاه می‌کند و آرایشش را چک می کند.

زهرا سادات حسینی (سارا)، 22 سال دارد و دانشجوی طراحی صنعتی است. او استفاده از لوام آرایش را در 16 سالگی شروع کرده است. سارا با آرایش‌کردن خودش را مهم می‌پندارد و احساس خوبی دارد. سارا آرایش غلیظ بانوان ایرانی را عاملی برای جبران اعتماد به نفس و خودباوری پایینشان می‌داند. به عقیده او زنان و دختران ایرانی ترجیح می‌دهند ماسک بزنند و در واقع با این کار دروغ می‌گویند.

زهرا ملکشاهی 22ساله و فارغ‌التحصیل در رشته اقتصاد است. او از 18سالگی آرایش می‌کند و معمولا لوازم آرایش زیادی با خود حمل نمی‌کند. اما چند قلم را همیشه همراه دارد. به عقیده او دلیل استفاده زیاد لوازم آرایش در ایران نوع پوشش بانوان است.

بعضی از خانم‌ها بیش از حد به آرایش‌کردن علاقه دارند و فارغ از میزان درآمد، هزینه زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند. به عقیده آن‌ها آرایش‌کردن درست مانند دیگر کارهای عادی روزمره است. برای مثال علیا زند، 23 ساله و دانشجوی اقتصاد است. او از 16 سالگی آرایش می‌کند و ماهانه 150 هزار تومان پول لوازم آرایش می دهد. با اینکه شغلی ندارد و قبلا ماهانه نزدیک 1 میلیون تومان درآمد داشته است. علیا می‌گوید برند های ارجینال به‌راحتی در ایران پیدا نمی‌شوند. او فکرمی‌کند اگر تصادفا نتواند آرایش کند، همه متوجه می‌شوند و فکر می کنند شاید اتفاقی افتاده باشد.

هاله سوگل برکات 27 سال دارد، فارغ‌التحصیل در رشته خبرنگاری است و آرایشگری می‌کند. او ماهانه حدود 90 هزار تومان صرف خرید لوازم آرایش می کند. این در حالی است که او شغلی ثابت ندارد و استخدام موقت است و ماهانه 750 هزار تومان درآمد دارد.

ملیحه متاجی 28 ساله و فارغ‌التحصیل در رشته گرافیک هم روزی دو بار آرایشش را تمدید می‌کند و ماهانه حدود 180 هزار تومان لوازم آرایش می‌خرد! او در خرید لوازم آرایش هیچ محدودیتی ندارد. ملیحه فقط وقتی محدودیت زمان دارد و برای ورزش‌کردن به بیرون می رود آرایش نمی‌کند و عقیده دارد آرایش‌کردن در جامعه ما جزو کارهای روزمره است و انجام ندادنش جای سوال دارد.

مریم یوسفی هم که  29 ساله و دانشجوی تربیت بدنی است، روزی دو تا سه بار آرایش می‌کند. او آرایش‌کردن را از 15سالگی شروع کرده است و ماهانه حدود 90 هزار تومان لوازم آرایش می‌خرد. او می‌گوید که خیلی خودش را در آینه می‌بیند، مخصوصا در ماشینش.
 

گشایشی می‌گوید: «مردهای ایرانی هم کم کم در حال کشیده شدن به سمت لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. آن‌ها از پوست‌شان بهتر مراقبت می‌کنند تا جوان‌تر به نظر برسند».متخصصان آرایش تخمین زده‌اند که زنان ایرانی تقریباً هر ماه یک ریمل می‌خرند اما در فرانسه خرید ریمل هر چهار ماه یک‌بار است. برند لنکوم توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای عطر سفیر در ایران عرضه می شود. این فروشگاه ها عرضه کننده محصولات زیبایی هستند که از سال 2010 تا به امروز نزدیک به 20 شعبه در سراسر ایران دارند. یکی از عرضه کنندگان این محصولات می‌گوید: این یک بازار پر رونق است که صدها میلیون دلار درآمد دارد که بین عرضه کننده و بازار سیاه توزیع می‌شود.
پگاه گشایشی، مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای سفیر می‌گوید: «فقط 40 درصد از بازار ایران توسط توزیع کنندگان رسمی کنترل می‌شود. بقیه‌اش بین فروشندگان قاچاقی تقسیم می‌شود که در بازارها و مغازه‌های کوچک غیر قانونی فعالیت دارند».  این‌ها در حالی است که واردات پرهزینه است و قوانین سخت و مختلفی دارد. مقامات دولتی هم قبل از دادن برچسب کیفیت به یک محصول باید آن را تایید کنند.

شمالی‌ها چه رنگی ریمل می‌زنند؟ جنوبی‌ها چه‌طور؟
سلیقه‌ها در انتخاب لوازم آرایش در قسمت‌های مختلف کشور متفاوت است. در قسمت‌های شمالی کشور ریمل‌های رنگی و عطرهایی با رایحه گل طرفداران بیشتری دارد و این در حالی است که  زنان جنوب کشور ریمل‌های مشکی می‌خرند و عطرهای قوی‌تر با رایحه مشک  را انتخاب می‌کنند.

فروغ حیدری هم که فیزیوتراپیست و 42 ساله است، می‌گوید: «آرایش‌کردن روی کسی که انجامش می‌دهد تاثیر می‌گذارد. من آرایش می‌کنم چون دوستش دارم و از این کار لذت می‌برم».

اینکه آرایش صورت را زیباتر می‌کند، موضوعی غیر قابل انکار است. اما بهتر این است که برای زیباتر جلوه دادن صورت‌مان، به جای پنهان کردن نقوص، به دنبال راه‌حلی برای از بین بردنشان باشیم. برای مثال اگر پوست‌مان شاداب نیست، به جای پوشاندن آن زیر چند لایه کرم پودر و پنکیک شیمیایی، دنبال روش‌های طبیعی برای بهبود پوست‌مان باشیم یا روی یک کرم ضد آفتاب و یا ضد لک باکیفیت سرمایه‌گذاری کنیم.


نظرات (۱)

9خخخخخخ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
فروش ویژه
خرید کفش زنانه