هفته مد لندن؛ مردان در مرکز توجه
هفته مد مردانه لندن پاییز/زمستان ۲۰۱۶ روز دوشنبه، ۱۱ ژانویه به پایان رسید. مراسمی که بعضی از مطرح ترین طراحان مد دنیا در آن متولد شده اند.
این مراسم بزرگتر و باشکوهتر از پیش برگزار شد تا بلکه بتواند جای خود را در میان مد زنان تثبیت و لندن را تبدیل به پایتخت مد مردان در جهان کند.
دیلن جونز، مدیر هفته مد مردانه لندن درباره اهمیت این مراسم در سطح بین الملل می گوید: "ما اینجا، نه تنها شاهد تنوع وسیع در خلاقیت موجود در لندن و طراحان بریتانیایی هستیم، بلکه با حضور و استقبال گسترده بازدیدکنندگان از سراسر دنیا، میبینیم که چطور طراحان کشورهای مختلف، لندن را به چشم یک سکوی بینالمللی مد میبینند."
هفته مد مردانه لندن که در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان بخشی از هفته مد لندن و توسط انجمن مد بریتانیا راه اندازی شد، به اعتبار و سابقه طولانی مد مردانه این شهر اضافه کرده است.
دیلن جونز درباره تاریخ مد مردانه در لندن می گوید: "کت و شلوار برای اولین بار در لندن طراحی شد و من فکر میکنم که این شهر، همیشه کانون پوشش مردانه بوده است."
این مراسم که در طی چهار روز و از تاریخ هشتم تا یازدهم ژانویه برگزار شد، جدیدترین آثار ۶۵ طراح مد را در سالنها و کتواکهای خود به نمایش گذاشت.
در این میان نه تنها مطرحترین مارکهای دنیای مد از جمله الکساندر مککوئین، پل اسمیث، بِربِری و تاپمن به چشم میخوردند، بلکه آثار طراحان تازه وارد نیز حضور پررنگی داشتند که سکوی پرتاب مناسبی برای آنان است.
آقای جونز در این باره میگوید: "طراحانی که ما از آنها به عنوان 'طراحان جوان' یاد میکنیم، نه تنها بسیار هدفمند و با انگیزه هستند بلکه در ارتباط با اقتصاد صنعت مد، از دانش و فهم بالایی برخوردار هستند."
اکثر این "طراحان جوان" که به تازگی تحصیلات خود را در رشته مد به پایان رسانده اند، از همچین موقعیتی نهایت استفاده را می کنند تا استعداد و خلاقیت خود را به خریداران، صاحب نظران و رسانه ها ثابت کنند.
ریچل جیمز که یکی از این طراحان است درباره مجموعهاش با نام "به هم ریخته" میگوید: "تصاویر کامپیوتری معیوب و پیکسل شده، الهام بخش طراحی های من بودند. طرح هایی که شاید در نگاه اول خراب به نظر بیایند ولی درواقع، اشتباه های عمدی هستند."
ریچل که طراحی لباس های مردانه را به زنانه ترجیح می دهد در این باره می گوید: " آن طور که جامعه به لباس های زنانه نگاه می کند، فرم آن ها را خیلی پیچیده کرده است. اما فرم بدن مردها خیلی ساده است و لباس روی شان هایشان خیلی خوب می نشیند."
با وجود خلاقیت و عناصر منحصر به فرد در مجموعههای متفاوت، چندین مشخصه خاص در آثار اکثر طراحان تکرار می شدند. از جمله رنگ سیاه، کفش های کلاسیک با شلوارهای پاچه کوتاه، شال گردن های خیلی بزرگ و برش های بازو فرم های گشادی که قسمتی از سینه و شانه مدل ها را آشکار می کردند.
ولی برجسته ترین مشخصه ای که همه جا به چشم می خورد، کم رنگ شدن مرز بین لباس های زنانه و مردانه بود. این تغییر را می توان در فرم لباس ها و برش آنها و حتی لوازم تزئینی هم دید. برای مثال بستن کمربند دور فرورفتگی کمر بجای دور شلوار در خیلی از کلکسیون ها به چشم میخورد، کاری که سال هاست زنان برای تشدید پیچ و خم بدن خود انجام می دهند.
نکته دیگر که این مشخصه خاص را تشدید می کرد، استفاده از چندین مانکن زن مابین مانکن های مرد بود که آن ها هم لباس های مردانه را پوشیده بودند.
وسعت و استقبال از این مراسم، تنها چشم اندازی است از افزایش تقاضا برای مد مردانه که باعث رشد چشم گیری در این صنعت و بالا رفتن شمار فروشندگان لباس های مردانه شده است.
در بریتانیا میزان فروش لباس های مردانه در ۵ سال اخیر ۲۵ درصد افزایش داشته است، رشدی سریع تر در مقایسه با فروش لباس های زنانه.
از آن سو در سال ۲۰۱۴ میلادی، آمار فروش سالیانه لباس های مردانه در جهان به بیش از ۴۴۰ میلیارد پوند رسیده بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۳، چهار و نیم درصد افزایش داشت. این در حالی است که فروش سالیانه لباس های زنانه در همان سال که به ۶۶۲ میلیارد پوند می رسد، که نسبت به سال گذشته اش افزایشی فقط سه و هفت درصدی داشته است.
همچنین رشد هفده و چهار درصدی خرید اینترنتی لباس های مردانه در ۵ سال اخیر، بالاترین نرخ افزایش فروش در صنعت مد را داشته است. تحلیلگران پیش بینی می کنند که در پنج سال آینده و با میانگین چهارده و نیم درصدی، فروش آنلاین لباس های مردانه، همچنان شاهد بالاترین رشد خواهند بود.